NYMA
NYMA
NYMA verruimt je blik. NYMA laat je verder kijken dan het gebruikelijke en is er voor iedereen die nieuwe dingen wil zien en samen met anderen het onbekende wil ontdekken.
NYMA

Begin 2018 werden wij benaderd door de gemeente Nijmegen met de vraag of wij een nieuwe website voor hen konden realiseren. Een website die past bij de nieuwe fase van het ontwikkelingstraject van NYMA als gebied. We kwamen al snel met het advies om niet alleen te werken naar een nieuwe website, maar ook het merkverhaal en een bijbehorende visuele identiteit. Een nieuwe ontwikkelingsfase vraagt immers om een bijbehorende merkstrategie.

Tijdens de strategische sessies hebben we het gesprek (en discussie) op basis van verschillende stellingen op gang gebracht. Deze stellingen zijn gebaseerd op een eerder geschreven gebiedsvisie. Een breed visiedocument waarin de grote lijnen van de ontwikkeling van het NYMA terrein in beschreven staan, bedoeld voor politici. De inhoud van dit visiedocument klopt natuurlijk, alleen meer focus en rekening houden met doelgroepen was wel gewenst. In de afgelopen jaren zijn er nieuwe stakeholders bij het ontwikkelteam aangesloten, die ook hun eigen meningen en ideeën hebben over NYMA. Ook hun standpunt en belang mocht terugkomen in dit ambitieuze merk.

NYMA

 

De kern van het verhaal is bepaald, nu is het nog belangrijk om te weten hoe dit eruit komt te zien. Het logo is een afgeleide van de letters NYMA, zoals deze op de watertoren op het terrein te vinden zijn. Dit werd in het verleden ook al gebruikt als NYMA logo. Echter was het logo tot nou aan toe exact een kopie van de letters op de watertoren. Het oude NYMA woordmerk is op de toren geschilderd en heeft nooit de intentie gehad om als een logo te functioneren. Als het vorige woordmerk wordt toegepast op andere uitingen, ontstaan er schoonheidsfoutjes en mankementen die niet bij een ambitieus NYMA passen en haar toekomstige uitingen. 

Wat we hebben gedaan is het logo beter toepasbaar gemaakt, maar daarbij wel respect getoond voor het originele plaatje. Zo is de spatiëring meer rechtgetrokken, maar om niet een té gelikt plaatje te creëren zijn de letters net wat aangepast. Het terrein is immers ook geen gelikt plaatje. 

Om het geheel dynamisch toepasbaar te maken hebben we ook een steunkleur blauw toegevoegd. Deze blauwtint heeft een zakelijke maar ook warme uitstraling en staat symbool voor de Waal die onlosmakelijk verbonden is aan het terrein. Ook in de lettertypekeuze en toepassing hebben we rekening gehouden met duidelijkheid bieden, maar wel bewegingsvrijheid te behouden. Op deze manier kunnen NYMA-ondernemers makkelijker zelf toepassingen gaan maken met de huisstijl. Dat is uiteindelijk het doel zodat het echt gaat leven! 

In de huisstijlelementen zie je de vormen van het terrein terugkomen. De huisstijlelementen kunnen dynamisch ingezet worden, omdat dit past bij de dynamische invulling van het NYMA terrein en de verschillende ondernemers die zich er huisvesten. Daarom hebben we er voor gekozen om alleen met twee basisvormen (een vierkant en een cirkel) te werken en deze toe te passen in herkenbare samenstellingen zoals deze ook op het terrein te vinden zijn.

“het belangrijkste resultaat van dit traject dat we de neuzen dezelfde kant op hebben gekregen.”

NYMA
Bekijk meer cases op
byron.nl of ga naar
de volgende case.

Let's work together.